Biznesa plāns un tā ieguvumi.
Par biznesa plāna nepieciešamību Latvijas uzņēmēju aprindās valda visnotaļ atturīgs viedoklis. Dažādās aptaujās noskaidrots, ka uzņēmējdarbības sākumposmā to sagatavo tikai aptuveni 40% jauno kompāniju. Un arī to vidū vairākums ir tādu, kuri vēlas saņemt investīcijas vai bankas aizdevumu. Savukārt, sākot uzņēmējdarbību par paša līdzekļiem, firmu vadītāji bieži vien biznesa plānu uzskata par laikietilpīgu formalitāti, aizbildinoties, ka tāpat darba gaitā nāksies daudz ko mainīt un attālināties no sākotnējām iecerēm.
Tomēr biznesa plāns var būt ļoti noderīgs turpmākajā darbībā. Piedāvājam 7 argumentus, kādēļ uzņēmumam ir nepieciešams biznesa plāns.
Liek izpētīt tirgu.
Uzsākot biznesu, jaunajam censonim bieži vien ir diezgan virspusēja izpratne par aktuālo situāciju tirgū. Biznesa plāns pieprasa veikt padziļinātu izpēti un apzināt kā tiešos, tā netiešos konkurentus. Izpētes laikā arī var salīdzināt citu tirgus dalībnieku cenu politiku, un apjaust, kādas peļņas iespējas būs pašam. Izpēte arī var palīdzēt sameklēt brīvāko vai piemērotāko nišu nozarē, kā arī sniegt pavisam negaidītas idejas, kādā virzienā attīstīt produktus. Iespējams, pat nāks atklāsme par neesošu, bet auditorijai nepieciešamu produktu vai pakalpojumu.
Ceļa karte biznesa pasaulē.
Darbības laikā uzņēmumu var piemeklēt daudz un dažādas pārvērtības – nomainīties vadības komanda, sagrozīties tirgus situācija un uzņēmuma vieta tajā. Bizness šajos gadījumos palīdzēs paturēt prātā uzņēmuma pamatvērtības un sākotnējo vīziju. Dokumentā nostiprinātā identitāte ir kā bāka, kas arī grūtos laikos ļauj saskatīt nospraustos mērķus.
Un, ja kaut kas neizdodas kā iecerēts, salīdzinot biznesa plānu ar aktuālo situāciju, ir vieglāk saprast, kur aizšauts greizi un nepieciešami uzlabojumi.
Kā precīzāk prognozēt nākotni?
Protams, nevienam nav pa spēkam pilnīgi droši zināt, kas gaida rītdien, taču biznesa plāns dod iespēju sagatavoties dažādiem scenārijiem. Laikus modelējot notikumu attīstību, būs iespēja izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem. Līdz ar to pat ļoti negatīvus pavērsienus psiholoģiski būs vieglāk uztvert, jo tie jau būs iepriekš iztirzāti un sagatavots rīcības plāns.
Biznesa plāns vajadzīgs naudas piesaistīšanai.
Uzņēmumam papildu līdzekļi var būt nepieciešami ne vien darbības sākumā, bet arī vēlākās attīstības stadijās, piemēram, paplašinot darbību, ieviešot jaunus produktus vai iegādājoties modernākas iekārtas. Sarunās ar jauniem uzņēmumiem, bankas, investori un citi aizdevēji noteikti gribēs izpētīt detalizētu piedāvājumu, kā nauda tiks ieguldīta un atpelnīta. Rūpīgi sagatavots biznesa plāns faktiski ir vienīgais instruments, ar ko pārliecināt naudas devēju par uzņēmuma spēju dzīvot un attīstīties.
Arī uzņēmumiem ar ilgāku darbības pieredzi un stabilu naudas plūsmu lielāku investīciju piesaistīšanai būs vajadzīgs biznesa plāns, kas pierādīs, ka naudas prasītāji zina, ko dara. Neviens saprātīgs investors neieguldīs naudu projektā, kas balstās uz sapņainām vīzijām un tukšiem solījumiem.
Biznesa plāns naudas plūsmas uzraudzībai?
Uzņēmumu ikdienas darbā pierasts, ka naudas plūsmai seko līdzi finanšu direktors vai grāmatvedis, un, atkarībā no ieņēmumiem, pieņem lēmumus par izdevumiem. Taču arī naudas plūsmas kontrolē liela nozīme var būt biznesa plānam. Vēsture rāda, ka liela daļa uzņēmumu piedzīvo finanšu problēmas tādēļ, ka attālinās no sākotnējiem uzstādījumiem un tērē naudu lietām, kurām varētu arī netērēt. Tādējādi kādā brīdī izdevumi sāk pārsniegt ieņēmumus un sākas grūtības.
Ja precīzi izstrādāts biznesa plāns tiek izmantots kā uzņēmuma darbības vadlīnijas, tas disciplinē un neļauj uzņēmumam lidināties ilūziju mākoņos. Tas arī var paredzēt, kādos posms izaugsmei nepieciešams kredīts uzņēmumiem.
Mērķu uzstādīšanai un sasniegšanai.
Biznesa plāns ir arī lielisks stratēģiskās attīstības dokuments. Tajā var un vajag detalizēti iztirzāt uzņēmuma ilgtermiņa mērķus un nospraust robežlīnijas. Sasniedzot katru no tām, būs viegli izvērtēt progresu un uzņēmuma attīstības ātrumu.
Turklāt biznesa plānu var nemitīgi papildināt, pievienojot jaunus mērķus. Tādējādi visa vadības komanda varēs vienā solī virzīt uzņēmumu vajadzīgajā virzienā.
Kā izdevīgi pārdot biznesu?
Ja nobriedusi vēlme pievērsties citiem izaicinājumiem un nodot biznesu jaunam īpašniekam, pēc iespējas labāku cenu, protams, nodrošinās pievilcīgi finanšu dati. Taču arī izcils biznesa plāns var dot savu artavu. Tas pārliecinās jauno īpašnieku, ka uzņēmums līdz šim ir attīstīts mērķtiecīgi, un tieši pārdomātā plānošana bijusi panākumu atslēga. Biznesa plāns arī atvieglos uzņēmuma pārņemšanu, jo jaunajam vadītājam vismaz sākumposmā būs skaidrs rīcības scenārijs.