Nepieciešamība pēc investīciju piesaiste
Saskaroties ar naudas trūkumu apgrozāmajiem līdzekļiem vai ieguldījumiem uzņēmējdarbības attīstībā, jaunie uzņēmēji bieži vien uzsāk privātā investora meklējumus. Tomēr jārēķinās, ka ikviens investors vēlēsies būt drošs par to, ka atgūs savus ieguldījumus. Tādēļ pirmajai sarunai ar investoru ir rūpīgi jāgatavojas.
Cityfinances speciālisti ir uzkrājuši pieredzi, kā sagatavoties sarunām ar potenciālajiem investoriem. Cityfinances palīdzēs izstrādāt visu nepieciešamo dokumentāciju, kā arī sagatavojot darbiniekus pārrunām ar investoriem un nepieciešamības gadījumā atrast investorus un piesaistīt investīcijas. Piedāvājam septiņus veiksmīgus un noderīgus ieteikumus, kā pasniegt savu biznesa ideju investoram, lai pārliecinātu viņu ieguldīt naudu tieši Tavā uzņēmumā.
Unikālu ideju papildini ar perfektu biznesa plānu
Strādājot ar mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, esam pārliecinājušies, ka bieži vien uzņēmēji ir savas uzņēmējdarbības idejas spārnoti. Viņiem šķiet, ka investoram, kuru saista ideja, vajadzētu būt ieinteresētam piedalīties viņu uzņēmējdarbībā ar savu kapitālu. Tā nav. Unikāla ideja vien nav garants veiksmei, meklējot pēc investīciju piesaiste.
Lai radītu investorā uzticību un piesaistītu tā interesi, jaunajam uzņēmējam ir jābūt ne tikai pārliecinātam par sava biznesa dzīvotspēju ilgtermiņā, bet arī būt spējīgam šo pārliecību iedvest investorā. To iespējams panākt, piedāvājot biznesa plānu, kurš vienlaikus ir gan kodolīgs, gan visas darbības jomas aptverošs. Tas nozīmē, ka biznesa plānam jābūt tik detalizētam, lai tas ietvertu atbildes uz visiem investora jautājumiem. Uzņēmējam jābūt reālistam un jāspēj prognozēt arī iespējamās grūtības vai neveiksmes un savu rīcību šādos gadījumos.
-
Noskaidro, kāds ir Tavs potenciālais investors
Dažāda veida investori izmanto atšķirīgus kritērijus, izvēloties uzņēmumus investīciju ieguldīšanai. Ja tas ir riska kapitālists, kas meklē unikālas biznesa idejas, iespējams, atmaksāsies sagatavot vairāk kā vienu ideju jaunas uzņēmējdarbības uzsākšanai. Ja tā ir banka, kas galvenokārt balstās uz finanšu aprēķiniem, tad tikšanās reizē jānodrošina detalizēts finanšu izklāsts par nepieciešamajiem ieguldījumiem un to potenciālo atdevi nākotnē. Bet, ja uzņēmējs vēlas piesaistīt investīcijas jau esoša uzņēmuma attīstībai, tad investorus noteikti interesēs finanšu atskaites par līdzšinējo darbību, vismaz par pēdējiem trim gadiem.
Jo vairāk informācijas Tu zināsi par investoru, jo labāk un jo lielāka iespēja atrast investoru, ar kuru atradīsi kopēju valodu.
-
Izklāsti, kāds būs Tavs ieguldījums
Ikviens investors vēlas dzirdēt to, ka arī pats uzņēmējs ir gatavs ieguldīt naudu savā biznesā. Tam noteikti jāatspogļojas biznesa plāna finanšu daļā tāpat kā ieguldījumiem no citiem investoriem, ja tādi ir paredzēti.
-
Sagatavo atbildes uz visiem iespējamajiem par investīciju piesaiste
Galvenās lietas, kas interesē investoru, var tikt sadalītas pa trim svarīgākajām grupām. Cilvēkam, kas prezentēs ideju investoriem, līdz sīkākajai detaļai jāparzin katra no tām un jābūt spējīgam nevilcinoties sniegt atbildes. Šīs grupas ir:
- produkts – tā tirgus, patērētāji, konkurētspēja un nākotnes perspektīva,
- komanda – tās īpašās zināšanas un prasmes,
- finanses – cik daudz naudas jāiegulda, cik ātrā laikā tā atmaksāsies un kāds būs investora ieguvums.
-
Nodrošinies ar visiem nepieciešamajiem dokumentiem – investīciju piesaiste
Labam biznesa plānam neapšaubāmi ir ļoti liela nozīme, tomēr tas nav vienīgais dokuments, kuru investori varētu vēlēties redzēt. Tiekoties ar investoriem, varētu būt jāsagatavo arī:
- īsa prezentācija, kurā apkopota būtiskākā informācija,
- finanšu pārskati par uzņēmuma aktīviem, saistībām un īpašumtiesībām,
- finanšu aprēķini (peļņas un zaudējuma aprēķins, naudas plūsmas aprēķins u.c.),
- uzņēmuma struktūra,
- izziņas no institūcijām (VID, bankām u.c.),
- tehniska informācija par ražošanas procesu un izmantotajām tehnoloģijām,
- nozīmīgāko darbinieku CV,
- piegādātāju un apakšuzņēmēju saraksts,
- mārketinga materiālu paraugi,
-
Izveido profesionālu, bet vienlaikus arī personīgu prezentāciju
Prezentēšanas grūtākais uzdevums ir pietiekami īsā laikā paspēt izstāstīt galveno, noturot klausītāju uzmanību un negarlaikojot. Prezentācijai nevajadzētu būt garākai par 15 minūtēm, un prezentēšanai jāparedz tik ilgs laiks, lai vismaz divtik daudz laika paliktu jautājumu uzdošanai. Bez tā, ka prezentācijā jāiekļauj svarīgākā informācija par biznesa plānu un nepieciešamo investīciju apmēru, ir vēl dažas lietas, kas jāņem vērā:
- ik pa trim minūtēm atjauno klausītāju uzmanību,
- nesoli par daudz pat tad, ja tā varētu atstāt šķietami labāku iespaidu par sevi,
- izmanto vizuālo informāciju: zīmējumus, fotogrāfijas, tabulas un grafikus,
- nebaidies izrādīt savu aizrautību par savu biznesa ideju,
- liec saprast, ka Tu izproti investora vēlmes,
- neilgi pēc prezentācijas sazinies ar investoru, lai pateiktos par sev veltīto laiku un piedāvātu papildu informāciju.
-
Dod iespējami daudz iemeslu pieņemt Tev labvēlīgu lēmumu
Lai investors pieņemtu lēmumu par labu kāda uzņēmuma atbalstīšanai un investīciju ieguldīšanai, ir jāiziet komplekss process, kura rezultāts vislielākajā mērā ir atkarīgs no tā, cik rūpīga ir iepriekšējā sagatavošanās. Esam pārliecinājušies, ka arī iespējamā sadarbība ar investoriem uzņēmējam ir jāpozicionē kā prece, ko tas vēlas pārdot. Un pirms pārdošanas šī prece jāiepako. Visbiežāk investori izvēlas atbalstīt biznesa idejas, ja:
- biznesa ideja ir unikāla,
- uzņēmējs ir atklāts un reālistisks,
- pastāv plāns B, ja viss neiet tik gludi, kā plānots,
- uzņēmējam ir spēcīga komanda,
- investors var piedalīties lēmumu pieņemšanas procesā jautājumos, kas skar uzņēmuma attīstību,
- uzņēmējs strādā godīgi,
- uzņēmējs spēj pārliecināt, ka idejai ir spoža nākotne un lielas peļņas iespējas,
- kāds jau ir nopircis šo produktu vai pakalpojumu,
- uzņēmējam ir biznesa plāns.
-
Jo pamatīgāka sagatavošanās, jo labāks rezultāts
Šos septiņus ieteikumus ir vērts ņemt vērā un apgūt trūkstošās iemaņas, pirms vērt investoru durvis, jo parasti uzņēmējam ir tikai viena iespēja pārliecināt konkrēto investoru. Tomēr jāatceras, ka arī pārlieka uzstājība sarunās ar investoru, tāpat kā nepietiekama sagatavošanās var būt iemesls, kādēļ dažkārt uzņēmēja daudzsološās idejas tiek noraidītas. Jāatceras, ka uzņēmēja mērķis nav panākt tūlītēju parakstu sadarbības līgumā, bet gan ieinteresēt investorus tikties atkārtoti. Šajā gadījumā pacietība noteikti atmaksājas un ātru jā vai nē nevajag gaidīt.
Konsultācijā par investīciju piesaisti mēs vispirms rūpīgi izzinām katru uzņēmumu, tā mērķus un vajadzības. Pēc tam izstāstām par pieejamajiem finanšu resursiem no privātiem investoriem. Visbeidzot mēs izveidojam iespējamo investīciju avotu pārskatu ar salīdzinošajiem rādītājiem un prasībām no potenciālo investoru puses un piedāvājam klientam piemērotāko risinājumu atbilstoši viņa specifikai un nepieciešamajam finansējuma veidam.
Katrs investīciju piesaiste gadījums ir atšķirīgs. Cityfinances palīdz uzņēmumam atrast savu ceļu līdz investīcijām atkarībā no tā, vai nepieciešams apgrozāmo līdzekļu finansējums, ilgtermiņa ieguldījumu finansējums, investoru piesaiste atsevišķiem projektiem vai citi finansējuma veidi.
Plašāku informāciju par iespēju piesaistīt investorus skatiet šeit.