Problēmas ar naudas plūsmu varētu definēt kā situācijas, kad uzņēmums vairs nespēj nokārtot saistības, kuras tas ir uzņēmies. Viss ir vienkārši: laba uzņēmumu kreditēšana un kvalitatīva naudas plūsma palīdz biznesam augt, kamēr vājā to gremdē.
Pētījumi rāda, ka tieši vāja naudas plūsma ir iemesls, kāpēc katrs ceturtais uzņēmums nepārdzīvo pirmo darbības gadu, un tikai apmēram puse iztur vairāk par 5 gadiem. Šajā rakstā apskatīsim galvenos iemeslus, kas izraisa naudas plūsmas problēmas un situācijas, kad rodas vajadzība pēc uzņēmumu kreditēšanas.
Galvenie iemesli, kas var izraisīt naudas plūsmas problēmas un uzņēmumu kreditēšana saņemšanu
Pārāk maza peļņa vai zaudējumi
Protams, ka peļņa, kas tiek gūta pārdodot preces vai pakalpojumus, ir katra uzņēmuma galvenais naudas avots. Līdz ar to, pastāv tieša saikne starp ienākumiem un naudas plūsmas problēmām: ja ienākumi samazinās, naudas plūsma ātrāk vai vēlāk apsīks un, iespējams, būs nepieciešams uzņēmumu kreditēšana.
Tiek veiktas pārāk apjomīgas investīcijas
Neapšaubāmi, ieguldīt attīstībā ir nepieciešams. Taču, ja tiek pārvērtētas nākotnes peļņas prognozes, var gadīties iebraukt otrā grāvī. It īpaši, ja tiek izmantots īstermiņa finansējums, piemēram, uzņēmumu kreditēšana, bez skaidra redzējuma, kā to atgriezt. Šādas investīcijas, piemēram, specifiskās ražošanas iekārtās vai ēku pārbūvē, ir visai grūti ātri atkal pārvērst naudā, neciešot zaudējumus.
Pārāk liels preču atlikums noliktavā
Nesamērīgi liels iepirkto preču daudzums iesaldē naudas līdzekļus, turklāt parasti tas arī traucēt normālu noliktavas darbību: neviens taču nebūvē / neīrē lielākas telpas, nekā reāli nepieciešams. No otras puses – iepirkt preces vairumā parasti ir izdevīgāk un zināmām rezervēm vajadzētu būt.
Pārāk daudz preču tiek pārdotas ar pēcapmaksu
Pārdot preces kredītā, izmantojot uzņēmuma kredīts, ir labs veids, kā veicināt pārdošanas apjomu pieaugumu un piesaistīt jaunus klientus. Tomēr pastāv risks saskarties ar naudas plūsmas problēmām, ja kādā brīdī vairāki klienti vienlaikus nenokārto saistības. Vai arī vēl sliktāk – nenorēķinās vispār un kļūs nepieciešams uzņēmumu kreditēšana.
Pārāk ambiciozi uzņēmumu kreditēšana apmēri
Šādas situācijas rodas, kad, uzņēmumam strauji attīstoties, ļoti liels uzsvars tiek likts uz īstermiņa finansējumu. Piemēram, atverot vairākus veikalus vienlaicīgi, nepieciešams iepirkt daudz preču, maksāt par visu telpu īri un uzturēšanu, vajadzīgas lielākas noliktavas un vairāk darbinieku. Savukārt tirdzniecība vēl īsti pat nav sākusies.
Šāds risks ir arī tiem uzņēmumiem, kas paļaujas uz ilgtermiņa piegāžu Līgumiem: iepriekšējās preces vēl nav pārdotas, bet jau jāmaksā par nākamajām un tāpēc ir jāizmanto uzņēmumu kreditēšana.
Negaidītas pārmaiņas, kas var būt un var nebūt atkarīgas no paša uzņēmuma
Šeit runa ir par pārmaiņām, kuras neiekļaujas normālā finanšu plānošanā, jo nav bijušas iepriekš paredzamas. Pārmaiņas var būt gan iekšējas (salūzusi kāda iekārta, uzņēmumu pamet tā darbībai nozīmīgi darbinieki), gan ārējas (recesija ekonomikā kopumā, dabas katastrofas, nesamērīgi straujas izmaiņas likumdošanā).
Noteiktām nozarēm raksturīgas sezonālas izmaiņas, kad jāmeklē uzņēmumu kreditēšana
Pretēji iepriekš minētajam piemēram, sezonālas izmaiņas var iepriekš paredzēt un plānot attiecīgas darbības. Uzņēmēji parasti zina kurā laikā ienākumi būs lielāki, kurā saruks.
Veicamās darbības uzņēmumu kreditēšana saņemšanai un naudas plūsmas problēmu novēršanai
1. Grāmatvedības sakārtošana
Daudzi nelielu uzņēmumu vadītāji atstāj grāmatvedības jautājumus novārtā, jo ir pārāk aizņemti ar biznesa vadīšanu. Piemēram, apmaksājamie rēķini tiek vienkārši krauti kaudzītē un apmaksāti tad, kad tam atliek laika vai tiek saņemta nauda. Savukārt rēķini klientiem tiek izrakstīti haotiski, bez skaidras klasifikācijas. Šodien ir 30. septembris? Nu, tad rēķina numurs būs 3009-1. Pēc tam šis rēķins tiek izsniegts klientam, taču nekur netiek iegrāmatots.
Haotiska grāmatvedība traucē naudas plūsmai
Skaidrs, ka šāda rīcība neizbēgami agrāk vai vēlāk rada problēmas un nepieciešamību pēc uzņēmuma kredīts. Uzņēmējs nemaz precīzi nezina, cik daudz naudas klienti viņam ir parādā un cik jāmaksā pašam. Grāmatvedības sakārtošana var būtiski atvieglot dzīvi un pasargāt no daudzām ar naudas plūsmu saistītām nepatikšanām.
2. Darbs ar sliktajiem debitoriem
Nākamais solis pēc grāmatvedības sakārtošanas ir kredītu kontroles sistēmas ieviešana. Tā ietver kredītu uzskaiti, atgādinājumu izsūtīšanu par neizpildītām saistībām un sliktākajā gadījumā – piedziņas procesa uzsākšanu.
Lai novērstu risku, kas saistīts ar sliktiem parādiem, uzņēmējiem vajadzētu pārbaudīt savu klientu un partneru maksātspēju vēl pirms sadarbības uzsākšanas un jebkādu preču izsniegšanas ar pēcapmaksu. Tas nenozīmē, ka ar viņiem nevajag sadarboties.
Nodrošinieties savlaicīgi!
Taču iespējams, ka vismaz daļu naudas ir jāprasa uzreiz, avansā, vai arī apmaksa jāveic vairākos posmos – tiklīdz kāda daļa darba ir paveikta vai noteikts preču daudzums ir piegādāts, šādi samazinot paša uzņēmuma zaudējumu iespēju un vajadzību izmantot uzņēmumu kreditēšanu.
Patiesībā uzskaiti ir vērts ieviest attiecībā uz visiem klientiem, ne tikai tiem, kuru kredītvēsture liecina par iespējamām problēmām.
3. Naudas plūsmas un uzņēmumu kreditēšanas plānošana, pamatojoties uz iepriekšējo periodu datiem
Kad grāmatvedība ir kārtībā, ņemot vērā iepriekšējās darbības rezultātus, ir iespējams diezgan korekti prognozēt, kuros mēnešos sagaidāms līdzekļu trūkums un kad gaidāmi lielāki ieņēmumi, kad var būt nepieciešama uzņēmumu kreditēšana un kad nauda paliks pāri. Līdz ar to, var plānot finansējumu nākamajam gadam un vēl tālāk, kā arī novērst iepriekš pieļautās kļūdas.
No precīziem datiem izriet precīzas darbības
Turklāt aprēķini ir precīzi, jo tiek veikti, pamatojoties uz pārbaudāmiem skaitļiem, kas attiecas tieši uz jūsu uzņēmumu. Līdz ar to, uzreiz būs skaidras arī veicamās praktiskās darbības (jāmeklē telefona pakalpojumu sniedzējs, jānomaina iekārtas uz efektīvākām, jānolīgst profesionālāki darbinieki, jāatrod piemērotākais uzņēmumu kreditēšana utt.)
4. Maksājuma termiņu saskaņošana
Situācijās, kad dažādi maksājumi nav sinhronizēti, var rasties negatīva naudas plūsma. Piemēram, ja klients pārskaitīs jums naudu pēc 30 dienām, bet ar piegādātāju jānorēķinās jau pēc 14 dienām, jūs, iespējams, nespēsiet nokārtot savas saistības.
Gadījumi, kad sinhronizācija nav iespējama
Labākais risinājums šādā situācijā būtu pārskatīt maksājumu termiņus ar piegādātāju, klientu vai abiem diviem. Diemžēl ne vienmēr tas ir iespējams. Izeju var rast, izmantojot faktoringu, finansējumu uzņēmumiem, uzņēmumu kreditēšana vai arī piedāvājot klientam nelielu atlaidi, ja rēķina apmaksa tiek veikta ātrāk.
5. Drošības spilvena veidošana
Tas, cik ilgi uzņēmums spēj izdzīvot ar nepietiekamiem ieņēmumiem, ir atkarīgs no dažādiem faktoriem. Papildus līdzekļi, kas uzkrāti no iepriekšējiem darījumiem var kādu laiku noturēt uzņēmumu virs ūdens.
Naudas līdzekļu uzkrāšana un uzņēmumu kreditēšana
Tomēr ir skaidrs, ka tas ir īstermiņa risinājums. Neatkarīgi no uzkrājumu apjoma, neviens bizness nespēj pastāvēt, ilgstoši ciešot zaudējumus. Jāsaprot iemesli, kāpēc tie rodas un jānovērš cēloņi. Iespējams, ka jāpaceļ cenas, maksimāli jākāpina pārdošanas apjomi vai jāpilnveido uzņēmuma darbības efektivitāte kopumā un jāpastiprina tās kontrole. Sava veida nodrošinājums var būt arī jebkurā laikā brīvi pieejams uzņēmuma kredīts.
6. Uzņēmumu kreditēšana
Dažkārt uzņēmumu izaugsme notiek pārāk strauji. Piemēram, neliels IT uzņēmums noslēdz apjomīgu līgumu. Darbi jāpaveic gada laikā un tam nepieciešams nolīgt vēl četrus speciālistus. Izklausās lieliski. Taču, tā kā nekas vēl nav paveikts, arī nekāda nauda nav saņemta. Bet algas jaunajiem darbiniekiem jāizmaksā jau pēc mēneša.
Uzņēmumu kreditēšana kā naudas plūsmas problēmu risinājums
Ja nav iespējams vienoties par avansa maksājumu, jāizmanto uzņēmuma kredīts. Saņemot naudu no klienta varēs norēķināties ar aizdevēju. Ir vērts šādu aizdevēju sameklēt jau savlaicīgi, lai uzņēmumu kreditēšana vienmēr būtu pieejama, piemēram, Cityfinances.